| SAHABAT |

Friday, March 04, 2011

http://www.emocutez.comMEMILIH SAHABAT!!

salam semua rakyat jelata blogger hari yang mulia ini memekak di tengahari ini.. STOP!!!! dah penat pembuka kata..hehehe..ok back to the main entry..aku ada terbaca dari satu entry blog MamaFami's Journey  tentang mencari sahabat..then aku terfikir..kalau nak cari sahabat bukan nyer mudah..sebab ianya ada kaitan dengan hidup dan mati..kalau korang tak percaya tak aper aku faham..tapi ianya adalah benar..korang mesti ada terbaca tentang "KAWAN MAKAN KAWAN" ..ha mesti ada kan..pasal kawan cemburu dengan kawan..tikam kawan sendiri dari belakang..kalau nak citer semua memang tak habis lar kan..tapi itu lah dunia..mencari sahabat sangat penting dalam kehidupan selain keluarga..dari sahabat jadi kekasih..penting kan sahabat ni..jadi pilih sahabat perlu ada ciri ciri macam ini:-

sahabat [google image]
Memilih Sahabat   
  

Pesanan al-Qamah (seorang sahabat Rasulullah saw) kepada anaknya:
Pertama, pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupi keperluan.

Kedua, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima dengan rasa terharu, jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, dia suka menghitung-hitungkan (menyebutnya).

Ketiga, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna, dan jika ia mengetahui mengenai keburukan dirimu ia suka menutupinya.

Keempat, pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu.

Kelima, sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk kepentinganmu.

ini baru dikatakan sahabat sehidup semati..and korang juga kena fikir kalau nak mencari sahabat..seorang sahabat perlu tak ada perangai yang macam ni:-

1. bila korang dengar dia suka cerita akan keburukan orang lain..jauhkan diri dari dia..sebab jangan pelik atau marah kalau keburukan korang dyer citer dekat orang lain..sebab dyer ni jenis tak makan saman..

2. bila korang dengar dyer cerita tentang rahsia orang lain..jauhkan diri dari dyer..sebab dyer bukan penyimpan rahsia yang baik malah memburukkan lagi dan suka bawa mulut merata rata..jangan pelik kalau korang dengar rahsia korang dah tersebar luas sampai ke lobang cacing..

3. bila korang perlukan bantuan dyer akan bagi beribu alasan yang bodoh..jauhkan diri dari dyer sebab dyer ni memang tak boleh pakai and tak boleh harap langsung..

4. bila korang ada balak/awek yang perghh memang cair ar kalau tengok..and dyer dengan cepat sepantas kilat nak tau tentang pasangan korang..siap tanya apa yang pasangan korang suka..*sibuk jer nak taukan.. jauhkan diri dari dyer sebab dyer akan jadi perampas terdekat..hahahha..

5. bila korang harapkan sesuatu dari dyer tetapi dyer hancuri lebih baik korang blaa jer..sebab dyer hanya mementingkan diri dyer sahaja..tak guna ada kawan macam ni..

kita dah nasihat kita dah cakap pon tak guna kalau diri sendiri juga tak perfect..tapi itu lah dia mainan duniawi..yang atas tak semestinya atas.yang bawah tak semestinya akan duduk di bawah..dunia ini berputar..ingat tu..so kepada teman teman aku di luar sana (ada ker??) dengar ni aku nak buat pengakuan..aku sentiasa akan baik dengan korang selagi korang baik dengan aku..aku harap korang tak kacau hal peribadi aku dengan sebarkan dekat orang lain..kalau orang tu nak tau tentang aku..sendiri tanya aku.. aku pon bukan nya kedekut sangat tak nak bagi tahu..and one more please listen!!! tolong jangan bersikap "sedih" dengan aku..tak makan ok..and tak perlu nak "sedih" dekat orang lain..sebab semua orang tau yang ko ni memang "sedih" please lar..dah basi ok..mana yang tak kenal kau jer yang akan "sedih" dengan cerita kau..but remember this what comes around goes around.. itu jer.. so pepandai bawa diri di dunia ni..jangan hanya ingat keseronokkan tak akan kemana..sahabat suka memang banyak sahabat duka satu persepuluh pon susah nak cari..so minta maaf lar wei cepat cepat sebelom terlambat..


p/s : love u En. Balak :)

0 BISING BISING: